Teneriffa – 2020

Reseberättelse Los Christianos på Teneriffa, hotell Blue Star Gran Oasis Resort 9-16 februari 2020

Vi kunde inte låta bli att kolla resor till värmen på sportlovet även detta år. Efter en del funderande åt olika håll i världen blev det till slut trygga och bekväma Kanarieöarna som blev resmålet. Det viktigaste för oss var att få så varma pooler som möjligt, så till slut bokade vi det hotell som lovade 27 grader i sina pooler: Blue Star Gran Oasis Resort på Teneriffa.

Elin och Erik framför poolområdet och havsutsikten

Vi flydde den annalkande stormen i Göteborg och fick rejäl medvind när vi flög tidigt på morgonen söndagen den 9 februari, och landade faktiskt 40 minuter tidigare än beräknat! Det var skönt att kunna njuta i solen medan man läste om storm och översvämningar där hemma.

Vi hade verkligen tur med vädret. Det var ungefär 23 grader och sol första dagen, sedan blev det 25-26-27 grader och klarblå himmel så gott som varje dag!

Vi kom alltså fram till hotellet vid 13-tiden, lagom till all-inclusive-lunchen. Efter det fick vi tillgång till vår lägenhet, som hade lite annorlunda planlösning än vi är vana vid. Det var en etagelägenhet med en trappa ner till sovrummet med dubbelsäng, badrum och terrass. På ”övervåningen” fanns kök och ett vardagsrum med ännu en dubbelsäng, och en balkong. Och tänk att vi till och med hade lite havsutsikt, utan att ha betalat extra för det!

Elin och Erik visar upp ingången till lägenheten
Erik visar upp våra två balkonger, en på varje våning
Lunch med poolutsikt

Elin ville självklart bada så fort vi kom fram. Nu när vi hade varma pooler var det Johanna som fick bada mest med henne. Det kändes verkligen varmt första dagen när vi hoppade i, och vi kunde bada väldigt länge utan att frysa. Tobbe och Erik hittade en fotbollsplan där de roade sig en bra stund.

Lugnt i den varma poolen när Elin dyker efter stavar
Erik spelar fotboll…
…med full koncentration

Det var ungefär så vi spenderade måndagsförmiddagen också. Efter en massa glass, lunch och glass igen fick vi för första gången på Erik armpuffar och badring! Han kastade stavar och boll till Elin, som fick jobba hårt när vi badade. I poolerna var det 1.40-1.50 m djupt, så hon fick simma och trampa vatten mest hela tiden. Jag sa att det är ju bra att du får sporta på sportlovet. Då sa hon guldkommentaren: ”Jag trodde att sportlov betydde lov från sport!”

Erik smaskar på glass
Johanna, Erik och Elin badar
Elin njuter på sportlovet – att ha lov från sport!
Tobbe och Erik badar

Tyvärr fanns det ingen pool med lagom djup för Erik. En liten del var 1.10 m djup, och där fick vi i honom några gånger. Det var jättebra övning för honom att bada med armpuffar där han inte riktigt bottnade.

Det var skönt eftersom det inte var trångt i poolerna, och det gick att få solstolar mest hela tiden.

Johanna och Erik njuter av att bada i den varma poolen

Nästa dag såg vi till att passa gratisbussen ner till stranden kl 10.10. Det var ungefär 2 km dit, och vi tänkte att det var bra att åtminstone första dagen åka bussen dit så vi såg var den stannade någonstans, om man sedan skulle vilja åka med dem hem någon annan dag. Den tog oss till stranden Playa de las Vistas, som var en fin sandstrand med svart sand och mycket folk.

Tobbe, Elin och Erik vid Playa de las Vistas
Elin och Erik på stranden
Erik badar i havet!
Spexigt
Erik är nedgrävd i sanden

Tobbe och Elin badade i våtdräkt, Erik och Elin grävde och lekte i sanden, och Johanna låg och läste en god bok. Det passade bra att ta gratisbussen tillbaka till hotellet kl 13, så det blev ingen långpromenad.

Elin och Erik gräver i sanden
Elin ska bada i våtdräkt
Tobbe och Elin ska simma i våtdräkt
Det ser ju riktigt varmt ut

Tobbe hyrde cykel i tre dagar, så han cykeltränade på eftermiddagarna medan Johanna och barnen softade i lägenheten och på terrassen.

På eftermiddagen blev det förstås poolbad igen, men Erik njöt mest av tre korv med bröd och en massa glass.

Glass i stora lass
Elin ska bada i poolen
Elin och Johanna badar återigen

Så förflöt dagarna, med andra ord väldigt avkopplande och lugnt, med en massa mat och glass däremellan. Vi gick också i lite affärer eftersom Elin var shoppingsugen och ville köpa presenter till alla kompisar som fyller år under våren.

Elin och Erik svalkar sig i havet efter shoppingen

Trots att det var 27 grader i poolerna tyckte Elin efter några dagar att det kändes lite kallt. Kanske för att det var 27 grader i luften också!

På kvällarna var det fint pyntat vid poolerna, och efter middagen blev det ibland filmmys med popcorn i barnens dubbelsäng.

Erik framför den kvällspyntade poolen
Elin och Erik har popcornmys i sin dubbelsäng

På fredagen var Johanna och Erik lite äventyrliga och tog en taxi 3 km till djurparken Jungle Park. Det blev ett lyckat besök. Erik följde parkkartan och kollade på ALLA djur, och de hade även häftiga shower med sjölejon och fåglar. Det var den enda disiga dagen, men det var ändå 27 grader och väldigt varmt att gå där i ”djungeln”.

Färgglad tukan
Erik framför tvättbjörnarna
Örnen flyger
Örnen på fågelshowen

Under tiden softade Tobbe och Elin vid poolen, och tog en långpromenad upp på ett berg med fin utsikt över stränderna.

Elin badar i poolen
Elin med utsikt över Hotel Gran Oasis Resort
Elin med utsikt över Playa de las Vistas

Vi åkte till havet några fler dagar, men det blev aldrig att vi promenerade dit utan vi var lata och tog bussen.

Erik har gjort en glidtackling i sanden
Elin och Erik leker i vågorna…
…och Elin blir rejält översköljd
Semester!
Elin tappade en tand på stranden

På söndagen var det dags att åka hem till Göteborg igen efter en varm och skön vecka i solen. Vi läste att det skulle komma en ny storm i Sverige, så vi visste inte riktigt om flyget skulle bli försenat eller vad som skulle hända. När vi kom fram till flygplatsen såg vi på skärmarna att flygen till Norge och Storbritannien var försenade, men till Göteborg verkade de gå enligt tidtabell. Så vi kom faktiskt iväg som planerat, och lyckades landa i tid. Lite skumpig blev landningen, men det blev inte så illa som tur var.

Elin tar ett sista dopp före avfärd