Warning: session_start() [function.session-start]: Cannot send session cookie - headers already sent by (output started at /var/www/gelotte.nu/public_html/vartbrollop_2008_april.php:1) in /var/www/gelotte.nu/public_html/util.php on line 2

Warning: session_start() [function.session-start]: Cannot send session cache limiter - headers already sent (output started at /var/www/gelotte.nu/public_html/vartbrollop_2008_april.php:1) in /var/www/gelotte.nu/public_html/util.php on line 2
  Familjen Gelottes hemsida. www.gelotte.nu

April 2008

BRÖLLOPSRESAN

Torsdagen den 3:e april satte vi oss på flyget till Thailand för att spendera två veckor i solen i Phuket. Vi hade valt en kombinationsresa där vi först skulle bo på ett hotell i Kamala, och sedan på ett hotell i Karon för att få lite variation och se lite fler ställen.

Tyvärr blev Tobbe magsjuk dag 1 innan han ens hann äta någon thaimat. Vi vet inte riktigt vad han blev sjuk av, men de första dagarna mådde han väldigt dåligt och hade hög feber. Vi bodde på ett lyxigt och fint hotell med fantastisk utsikt över havet från både hotellrum, restauranger och poolområden, så jag kunde ändå njuta en hel del av sol och semester.

Kamala var en lite lugnare strand och lite mindre exploaterad än många andra stränder, så den första veckan hade vi det bara lugnt och skönt (medan Tobbe långsamt blev bättre). En dag åkte vi in till Patong, grannstranden som är Phukets mest turistiga ställe. Där fanns ett stort shoppingscenter som vi besökte, men det var ungefär svenska priser där så det blev inget handlat. Det fanns otroligt många affärer och restauranger i Patong och stranden var fin, så det var kul att se. Vi passade på att äta på Burger King också…

Andra veckan bodde vi på ett lyxigt hotell i Karon, mer mitt i smeten och med mer stadskänsla. Så fort man kom utanför hotellområdet fanns det en massa restauranger och affärer, och det tog bara några minuter att gå ner till den långa och fina stranden.

Vi vill nog påstå att försäljarna och inkastarna var minst lika jobbiga som på andra ställen som i tex Grekland, och stränderna levde inte riktigt upp till Karibien-standard… Vi njöt i alla fall av solen och värmen, eller hettan, kanske man ska säga. Vi brukade ligga på stranden (mestadels under parasoll) på förmiddagarna fram till lunch och sedan ligga i skuggan vid poolen på eftermiddagen med härligt slapp stil med en bok i handen. Båda hotellen hade fina gym, och speciellt i Karon utnyttjade vi det rätt ofta faktiskt. På kvällarna gick vi ut och åt middag och då var det fortfarande för varmt för något annat än linne och shorts… AC:n på hotellen var så underbar!

Vi traskade till grannstranden Kata en dag, och då började det faktiskt spöregna. Det var riktigt svalkande, men man blev rejält blöt… Sedan sken det dock upp så att vi kunde ligga under blå himmel på Kata Beach.

Den 13:e april var det nyårsafton i Thailand, vilket firades med vattenkastning. Vi hade trott att de skulle stänka några droppar vatten på oss, men det har urartat så de stod vid stora tunnor och hällde hinkvis med vatten över oss! Västerlänningarna bunkrade upp med vattenpistoler á la k-pistar som de sköt vatten med. Det smidigaste var att gå i bikini genom stan eftersom man ändå blev dyblöt…

Pga Tobbes magproblem blev det bara en heldagsutflykt. Vi åkte ut till en ö som kallas ”Bounty Island”, eftersom reklamen för chokladbiten Bounty spelades in där. Vi åkte båt med en massa dykare i ca 1,5h ut till ön, sedan var vi där och snorklade i fina vatten och käkade lunch och gick en rundtur på ön. Jag tyckte faktiskt att det gick mycket bättre att snorkla denna gång, förra gången (i Karibien) var ingen höjdare när jag inte tyckte att jag kunde andas… På båtturen tillbaka lapade vi sol och slappade. Det var bara vi och tre blivande Fritidsresor-representanter på denna tur, så vi rutinerade charterresenärer passade på att höra lite hur de ser det från deras sida och ge lite tips på vad vi gäster brukar uppskatta…

Det var i alla fall härligt att komma iväg till solen och värmen, även om det förstås hade varit roligare att vara friska och krya… Det var skönt att ha två veckor på sig att smälta allt som har hänt med bröllopet och vigseln och bara få njuta av varandra. Mycket nudlar och ris blev det, och Tobbe shoppade även ett och annat klädesplagg. Eftersom det nästan enbart var australiensare i Phuket just nu var det märket Billabong som gällde, ALLA hade Billabong…

När vi kom hem var det blå himmel och strålande sol i Göteborg, så vi kunde få lite vårkänslor och se vitsippor! Mysigt att komma hem till den svenska våren!