Familjen Gelottes hemsida. www.gelotte.nu

Skottland - Augusti 2008

Läs här Johannas reseberättelse från Skottland:

Den 16:e augusti var det äntligen dags för sommarens semesterresa. Ingen charterresa denna gång, istället hade vi planerat allt själva och skulle till och med köra runt i hyrbil i vänstertrafikens Skottland!

Vi började med att flyga billigt till Prestwicks flygplats utanför Glasgow och spenderade en kväll i den rätt tråkiga industristaden innan det var dags att styra kosan upp mot the Highlands. Tobbe gjorde allt för att vänja sig vid vänstertrafiken medan jag läste kartor och guidebok någon timme varje kväll för att vara förberedd och agera GPS på resan...

Tobbe hoppar in på förarsidan i hyrbilen

Resan upp mot högländerna gick längs den långsmala sjön Loch Lomond. Redan där var det andlöst vackert med vackra berg och gröna kullar, så det blev väldigt många stopp för photo moments. Fast vägen upp längs Loch Lomond var riktig läskig och smal..... Varje möte med en buss eller lastbil höll på att ge oss hjärtattacker....

Lite romantik vid Loch Lomond
Romantiskt vattenfall, precis som i filmerna

Vi tog oss upp till Glen Coe och kom till ”vår” sjö Loch Leven. Även det är en smal, lång sjö som vi följde till vårt nästa övernattningsställe, Mamore Lodge Hotel, som ligger 700ft ovanför byn Kinlochleven. Det är lite nedgånget, men väldigt charmigt med träpanel och lodge-känsla och fina vyer runtom i bergen. Dessutom filmades en del scener i filmerna ”Braveheart” och ”Rob Roy” på hotellets ägor!

Mamore Lodge hotell ligger riktigt vackert på kullarna
Utsikten från hotellet Mamore Lodge går inte att klaga på

Efter att ha strosat lite i den söta stan Fort William var vårt mål Storbritanniens högsta berg, Ben Nevis. Att klättra upp till toppen var en tur på 17km, beräknad att ta ca 6-8 timmar. Jag insåg rätt snabbt att vi inte skulle nå ända upp, eftersom ”stigen” var brant, läskig och väldigt stenig!! Vi vandrade i ca 4,5 timmar och fick se fantastiska vyer av bergen, kullarna och dalarna! Mycket Braveheart-känsla! Vi lyckades även pricka in uppehållsväder, även om det blåste oerhört mycket vissa sträckor. Det var en härlig dag med mycket frisk luft, motion och vacker utsikt, men tyvärr vrickade Tobbe foten på väg ner... Han var nog dessutom lite besviken att vi inte kom hela vägen upp...

Utsikt från Ben Nevis Path på väg upp mot toppen
Fika vid en högt belägen sjö vid Ben Nevis

Nästa dag körde vi på ”The road to the isles” på vägen till ön Isle of Skye. Vi stannade ett antal gånger för photo moments, och speciellt i Glenfinnan där det finns en järnvägsviadukt som var med i filmen Harry Potter. Sedan försökte vi se de berömda vita sandstränderna i Morar som kallas ”Silver Sands”, men de vi såg hade väldigt mycket bös, så det var ingen höjdare.

Staty vid Glenfinnan med dess fantastiska läge
Vacker gammal järnvägsbro som Harry Potter har åkt över...

Vi åkte vidare till Mallaig, där vi åt lunch innan vi tog färjan över till Armadale. Det var vackert och romantiskt... När vi kom över till Skye åkte vi först söderut på kringelikrokiga vägar för att få fin utsikt över havet, och sedan kollade vi in Armadale Castle. Sedan åkte vi upp mot Portree och passerade de vackra bergen Cuillin Hills och vattenfallet Luib Folk.

Det blåste på båten över till Skye

I Portree bodde vi på ett B&B i Mrs MacSwann’s hem, hon hyrde ut två rum. Det var kanonfint där, allt var ljust, vitt och fräscht, även Heather själv... Huset ligger precis vid vattnet, så det ser man från köket, vardagsrummet och altanen. För oss som inte är vana kändes det lite konstigt att bo i hennes hem, men det är ju tydligen supervanligt i England, nästan varje hus har en B&B-skylt. Frukosten var helt ljuvlig där med bland annat färska jordgubbar! Vi bodde alltså i stan Portree, som är Skye’s ”metropol”. Det är en gullig liten stad med ganska många restauranger, några affärer och en hamn. När vi var ute och åt fick vi också se en parad med ett pipe band, dvs säckpipor och trummor. Jättehäftigt!!

Skotskt pipeband tar i för fulla muggar i Portree på Skye

En av dagarna åkte vi runt på ön och hade faktiskt semesterns sämsta väder med en del dis och regn och 13-15 grader. (De andra dagarna var det faktiskt 18-20 grader och mestadels uppehåll.) Vi åkte till Heather’s favoritplats halvön Waternish där det var väldigt vackert. Sedan åkte vi till Dunvegan Castle där vi även gick in och kollade. Pampigt och fint. Vi kollade även in whiskydestilleriet Talisker och en stenstod uppe i bergen som kallas ”The old man of Storr”.

Dunvegan Castle på Skye
Whiskey-destilleri på Skye

Efter ön Skye var det dags att åka till Loch Ness för att göra ett försök att se sjöodjuret. Tyvärr lyckades vi inte locka fram henne... Men det var oerhört vackert även där! Vi bodde i den lilla byn Fort Augustus och där testade vi en full cooked breakfast, dvs förutom cornflakes, yoghurt och toast åt vi även korv, bacon, scrambled eggs och potatiskakor. Man blev ordentligt mätt!

Loch Ness, men ingen "Nessie"

Efter det var det dags för en tur till St Andrews där Tobbe ville kolla in golfens födelseplats. Vi traskade runt på Old Course och såg det gamla klubbhuset, och självklart den kända stenbron på 18:e hålet (vad liten den var!). Jag blev mest imponerad av den fina sandstranden som låg alldeles intill golfbanan... Vi besökte även det avancerade golfmuseet där det fanns hur mycket information som helst! Universitetsstaden St Andrews var rätt charmig dessutom.

Tobbe poserar vid 18:e hålet på "Old Course" i St Andrews
Johanna tyckte den stora sandstranden var bäst i St Andrews

När vi kom fram till Edinburgh hade vi lite otur, för det bokade hotellrummet i city existerade inte... MOT alla råd i guideböckerna tvingades vi in i city med bil! Vi lyckades faktiskt hitta en parkering på en gata mitt emellan High Street och Princes Street mitt i smeten, men billigt var det inte… Efter en del panik lyckades vi få ett hotellrum utanför staden, men tyvärr gick en del tid och energi åt till detta... Vi försökte trots allt njuta så mycket vi kunde av dagen i Edinburgh, som var en superfin stad! Jag åker gärna tillbaka dit på en weekendresa. Vi gick in på slottet förstås, och strosade på The Royal Mile och fikade med smarriga våfflor. Här började ett par dagars soligt väder, riktigt härligt!

Edinburgh Castle

Därefter åkte vi till den lilla staden Stirling. Vi började med Wallace-monumentet, ett torn med en utställning om frihetshjälten William Wallace’s liv och leverne och lite övrigt om Skottland, och dessutom en utsiktspunkt högst upp. Jag får väl vara stolt över att jag vågade gå upp och kolla! Där såg man ut över Stirling Bridge, där William Wallace besegrade engelsmännen i ett känt slag. Utanför monumentet spelade två skådespelare upp några historiska scener ur hans liv, och de var jättebra och hade en härlig skotsk accent! Sedan åkte vi in till Old Town i Stirling och strosade runt bland alla gamla byggnader och upp till slottet. Det var en mysig stad, fast jag tycker att de skulle tjäna mycket på att stänga av biltrafiken på de charmiga smågatorna för att få en mer genuin medeltidskänsla. Vi lyckades även åka ner till den gamla Stirling Bridge och ta några kort.

Monument över Scotlands nationalhjälte William Wallace
Tobbe testar William Wallace's svärd

Efter ännu en natt i Glasgow och en massa snurrig bilkörning i den läskiga staden tog vi oss återigen ut till Prestwicks flygplats och flög ner till London. (En fråga: Hur kommer man upp på motorvägen åt andra hållet? Vi åkte av motorvägen och försökte nästa dag åka på igen fast åt andra hållet, men det var omöjligt!!! Man fick inte välja håll, utan hamnade helt fel..... Kartläsaren hade ingen lösning på problemet...) Däremot höll det på att gå illa eftersom vi inte hittade några bensinmackar längs motorvägen och hade kunnat råka ut för bensinstopp... Vi körde i alla fall av till en okänd stad på vinst och förlust och hade tur och hittade en mack!

Vi hade bara två dagar på oss i London, så det gällde att hinna med så mycket som möjligt. Vi började med att åka till British Museum, eftersom det hade högsta prioritet. Det var verkligen häftigt att se, fast vi fick begränsa oss och bara kolla på vissa avdelningar. Det är förresten gratis att gå in där, vilket är ovanligt i London... Vi gick framför allt till den grekiska avdelningen för att se alla fynd från Grekland och Akropolis, men just Akropolis-delarna var små i jämförelse med med att vara DÄR i verkligheten! Däremot var den egyptiska avdelningen häftig med mumier och guldkistor! På vägen ut hittade vi ett läckert bibliotek med böcker, instrument och uppfinningar, så bara i den salen hade vi nog kunnat spendera en halvdag...

Karyatiderna inne på British Museum
Där fanns även oöppnade mumier från Egypten

När museet stängde på kvällen hoppade vi på en sightseeing-buss och åkte runt ett varv i London och såg det mesta en första gång: Trafalgar Square, Big Ben, Houses of Parliaments, Westminster Abbey, Buckingham Palace, St Paul’s Cathedral, Tower Bridge, Towern och London Eye. Andra dagen åkte vi runt med turistbussarna hela dagen och hoppade av vid de kända grejorna: Buckingham Palace, där jag gärna hade gått in, men det kostade ca 200kr så det kändes lite mastigt både i pris och tid.

Westminster Abbey, Houses of Parliaments och Big Ben, det var häftigt att se, men inte heller här betalade vi inträde. Vi gick dock in gratis i den gamla lilla kyrkan St Margaret’s Church. St Paul’s Cathedral var också pampig, man kunde gå in en liten bit och titta gratis. Sedan hoppade vi av och gick ut på Tower Bridge och kollade in Tower of London. Därifrån hoppade vi på en sightseeing-båt längs Themsen och såg allt från en annan vinkel. Sedan var klockan 17.30 och när vi testade att hoppa på ”olagligt” på ännu en buss kom det självklart en kontrollant ca fem minuter efter att våra biljetter hade gått ut, så vi hoppade av och använde den vanliga kollektivtrafiken istället. Vi åkte upp till Picadilly Circus och strosade lite på Oxfort Street. Det är extremt mycket folk överallt i London! Och husen är bruna och ser rätt smutsiga ut överlag, både i England och Skottland. Fast däremellan sticker det upp många palatsliknande häftiga hus.

Inne i denna byggnad finns Big Ben
I Buckingham Palace bor drottningen, och hon tog rejält betalt för besök...
Tower Bridge

Vi har verkligen hunnit se mycket på den här resan, vi har tagit ca 400 kort... Det har verkligen varit annorlunda än en charterresa till solen, på gott och ont. Vi har faktiskt haft tur med vädret, det var bara ett par dagar som det regnade på Skye och på vägen till Loch Ness, annars har det mest varit uppehåll, om än inte så varmt.

Det har dock varit väldigt dyrt och vi vågar knappt räkna ut vad allt har kostat... Vi blev väldigt trötta på coca cola och läsk, strips, hamburgare och flott till slut. De serverade strips till ALLT, även till pasta, lasagne och pizza... Även ljust bröd och toast kändes för degigt och fett de sista dagarna...

Torbjörn McGelotte

Klanen McGelotte kan varmt rekommendera en tur till Skottland och i så fall även ett besök på den genuina skotska restaurangen som drivs av klanen McDonald’s!